Ministerstvo školství selhalo, mediální gramotnost je mizerná

Mediální gramotnost na českých školách je velmi nízká. V testech, které prováděla společnost Člověk v tísni, pouze 20 procent studentů vyřešilo správně více než 60 procent úloh. Právě to je době nástupu fake news a dezinformačních kampaní velkým nebezpečím pro udržení demokracie.

 

„V tomto výzkumu jsme zjišťovali, do jaké míry znají středoškoláci internetové prostředí, ve kterém se neustále pohybují, a i tady byl výsledek žalostný. Většina z nich netuší, že vyhledávače používají jisté algoritmy, podle kterých řadí výsledky hledání, stejně jako nevědí, že to, co jim nabízejí sociální sítě, opět vychází z určitých algoritmů,“ vysvětluje ředitel programu Jeden svět na školách Karel Strachota s tím, že nemálo studentů se domnívá, že všichni dostanou stejný výsledek a neví, že dochází k personifikaci těchto výsledků.

 

Mediální výchově je věnován velmi malý prostor, na většině středních škol je to do deseti hodin za celé středoškolské studium. Navíc učitelé, kteří tento předmět učí, nejsou vyškoleni či připraveni, přes 70 procent z nich neprošlo žádným tréninkem.

 

„Já osobně považuji zanedbání mediálního vzdělávání za jedno z největších selhání českého ministerstva školství a potažmo státu,“ tvrdí Karel Strachota.

 

Velký rozhovor s ředitelem programu Jeden svět na školách přineseme v podzimním čísle Umění darovat.